هر URL دارنده سه نصیب مهم میباشد. طراحی سایت در مشهد بدین نشانی اینترنت در وبسایت فراتک توجه فرمایید:

 
https://www.pishfarza.com/مقاله‌ها
 
در پی به نظارت قسمت های مهم یک URL (به عنوان مثال نشانی فوق) می‌پردازیم:
 
1. پروتکل:
این قسمت نحوه رابطه برقرار کردن بین مرورگر و سرور را گزینش می نماید. پروتکل ضوابط و ضوابط مربوط به رفع اشتباهات، امنیت، Syntax و ... را معلوم می نماید. بعضا از پروتکل ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet. در نشانی گزینه آنالیز ما پروتکل نماد دهنده رویه HTTPS است.
 
2. دامنه:
دامنه در واقع به عبارتی نشانی IP میباشد که در هر URL متبوع میباشد. این نصیب نشانی مقصد کلی مخاطب را نماد می‌دهد. دامنه ها به وسیله سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System میباشد.) به روی یک نشانی IP قرار میگیرند. هر مرورگر برای دستیابی به IP متبوع استفاده کننده از یک جستجو گر DNS سود می‌جویند. در‌این نمونه www.faratechdp.com اسم دامنه سایت کمپانی فراتک است.
 
3. دامنه سطح بالا:
دنیای اینترنت برای مجموعه بندی تارنما ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) به کارگیری می نماید. مثلا gov. برای وب سایت های دولتی به فعالیت می رود. وبسایت های آموزشی از edu. در تارنما های آموزشی گزینه استعمال قرار می‌گیرد. TLDهایی همانند com. و ir. (منحصر سایت های جمهوری اسلامی ایران) نیز تارنما های همگانی را گروه بندی می نمایند. همان گونه که میبینید نشانی متبوع ما در حوزه وبسایت های همگانی با .com قرار میگیرد.
 
URL میتواند قسمت های فرعی دیگری داشته باشد که برای نشانی دهی فولدر ها و منابع متفاوت باطن سرور آیتم استعمال قرار می‌گیرند. Subdomain یکی این مناطق میباشد. برخی تارنما قسمت های مختلفی دارا هستند که آن‌ها‌را به یاری subdomain از یکدیگر غیر وابسته میسازند. در نشانی en.example.com عبارت en نشانه از ساب دامین داشتن وب سایت میباشد و ذیل گروه دامنه مهم قرار میگیرد.
 
در نمونه ما انتهای اسم نشانی اینترنت عبارت /مقاله ها قرار گرفته میباشد که به آن نشانی داخلی می‌گویند. نشانی های داخلی همانگونه که از نامشان پیداست نشانه از وجود صفحه های و پوشه های درونی یک وب سایت دارا‌هستند و مخاطب را به سوی آنان هدایت می نمایند.
 
پارامترها نیز میتوانند استفاده کننده را برای غربال کردن درخواست هایش امداد کنند و بعداز نماد پرسش ؟ قرار می‌گیرند. پارامترها اکثر زمان ها به دلیل اکران محتوای پویا و داینامیک تارنما به عمل گرفته میشوند. از آن‌ها می قدرت برای غربال لیست های تر و تمیز گردیده و یا این که شیت بندی محتوا (به عنوان مثالً ?page=1) به کار گرفت. بدین نشانی اعتنا فرمایید:
 
https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium
 
پارامترهای مو جود در URL فوق مشتمل بر color=red و size=medium میباشد. این پارامترها نشانه میدهد برگه متبوع که احتمالا دارنده محصولی همانند بلیز میباشد، مبتنی بر رنگ قرمز‌رنگ و سایز میانگین غربال شد‌ه‌است.
 
برخی از URLها ممکن میباشد دارنده هشتگ باشند که در‌پی آنها نوشته‌ای می آید و به یک تکه از کاغذ اشاره می‌نمایند. هشتگ ها در URL بدین قابلیت را میدهند تا به نصیب‌های متفاوت یک ورقه، به عنوان مثالً محتوای درون یک جدول، پیوند دهی کنیم. وب سایت ویکی پدیا اکثر اوقات از این خصوصیت در صفحاتش به کارگیری می نماید.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History