شما می توانستید برای کاوش ،مرورگر طراحی سایت در مشهد موزاییک را به فعالیت ببرید. برای تشکیل داد صفحه ها اینترنت از یک ویرایشگر متن استعمال فرمائید و در حالتی‌که شخصی زبده و فنی نبودید شاید از وجود آن هم بی خبر بودید. البته همگی می‌دانیم که اشخاص غیر فنی هم میتوانند داده ها مفیدی برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند.
از اینرو سیستم مدیر محتوا پا به عرصه ی وجود گذاشت.
سیستم مدیر محتوا ،CMS چه می باشد؟
اینترنت وسیله ایست برای اشتراک داده ها. متخصصین جهت دستیابی طیف وسیعی از سیستمها به داده ها ، لهجه HTMLرا سفارش کردند. این لهجه همانگونه که میدانید،طریق ی اکران داده ها را در سیستمها پیاده می نماید. در حیث سیستم اساسی بود که‌این شیوه به غیر وابسته کردن داده ها از قالب بندی فردی کسانی که خواهان اکران داده ها بودند،یاری دهد.کلاً این گزینه تکان بزرگی نبود به این دلیل‌که آنان گشوده هم برای تکثیر داده ها خویش نیاز داشتند لهجه HTMLرا خاطر بگیرند .
ولی با CMS می اقتدار ساخت و تکثیر داده ها را برای همگی ی یوزرها، به مراد در اختیار گرفتن و همینطور استعمال ی دوباره از داده ها بی آلایش خیس کرد. CMS در ساخت و ذخیره سازی مطالب در یک منبع مشترک به شما امداد می نماید ، تا بروزرسانی فولدر های متنی و تصویری وبسایت به طور تماماً پویا و online باشد و بعداز آن نیز در مدیر کردن ارتباطات در میان اجزا به شما یاری خواهد کرد. به عنوان مثال، با اخذ هر نوشته ی علمی ی جدیدی به رئیس وب سایت پیغامی ارسال شود و می قدرت همگی ی مقاله ها اضافه گردیده را مشاهده و مبادرت به حذف و یا این که افزودن به محتوای وبسایت نمود.در غایت به شما این یقین را میدهد که هرکدام از اجزای محتوایی در حین تکثیر به صورت درست در مکان مطلوب خویش دارای ارتباط شد‌ه‌است.
ضمن این که بعضا ازسیستم های رئیس محتوا تسهیلاتی به مراد تعقیب کردن حالت اجزای محتوا به واسطه روند های ویرایشی و جریان کاری برای شما مهیا می نمایند. از جملهً آنان می‌توانند مطالب وب سایت شما‌را در قالبی استاندارد فارغ از نیاز به یادگرفتن HTML یا این که دیگر زبانها تولید و ویراستاری نمایند .
مراحل پیشرفت CMS به چه شکل بوده میباشد؟
تا یک‌سری سال گذشته، بخش اعظمی از سایت ها با دستکاری فایلهای HTMLمدیریت می شدند. این چنین عمل کردن به به عبارتی اندازه ای که برای استفاده کننده غیر ماهر مشقت بار بود،سازمانها را نیز مبتلا خلل میکرد و ایجاد کرد پیام های دایمی کاری خسته کننده بود.
با زیاد شدن وسعت شرکت ها درخواست کننده داشتن صفحه های اینترنت، این مساله معضلی تعالی بود.آن ها می خواستند در عین هم اکنون که مطالب خویش را منتشر می نمایند در اختیار گرفتن سیستم از دستشان بیرون نشود. CMSهای ابتدایی برای عکس العمل با این خلل ساخته شدند. تعداد متعددی از سیستمهای گران قدر و لبریز هزینه به جهت واگذاری اذن در دست گرفتن محتوای سازمان به دسته های کوچکی از اشخاص معمولی بسیار چیره شدند. فروش CMSدر سال های ??-??ارتقا یافت چنانکه تقاضای متعددی برای حرکت dotcomشد و آن ها برخی از ابزارهای خبره ماهر خویش را ساخت کردند. در سال ????، حرکت dotcomفروکش کرد و CMSنیز همپا با آن از رونق زمین‌خورد. در سال های ????-????او‌لین موج اتحاد عمده فروشان و سرعت پیشرفت کاهش یافت. در حالتی که چه درین زمان تنی چند از فروشندگان دریافتند که اکثری از سازمانها نیازی به ابزارهای بسیار توسعه یافته ندارند- آن‌ها به ابزاری ارزان و در عین اکنون مطلوب نیاز داشتند. دومی موج فروشندگان CMSشروع به ارایه این ابزارها نمودند. در حین عصر دومی موج، قابل انعطاف افزارهای بدون‌پول رئیس داده ها وارد شدند. درین در میان اینترنت به واسطه گشوده بودن، شرکت کردن و تواناییهای بسیار CMSتوسعه یافت. فعلا یک بسط بازاری از قابل انعطاف افزارهای آزاد CMSوجود داراست. برخیاز اینها توابعی بی آلایش و شالوده ای برای نهادهای کوچک و جداگانه فراهم کردندو بعضا دیگر فعالیتهای توسعه یافته خیس برای نهاد های غامض خیس.