هردوی این دسته ها در واقع یک گویش نرم‌افزار طراحی سایت در مشهد نویسی سطح بالا را به یک گویش قابل فهم و شعور برای ماشین تبدیل می نمایند، ولی تفاوت آن ها در‌این میباشد که در لهجه های کامپایلری در آغاز یکبار کد ها به طور بدون نقص ترجمه می شوند و آن‌گاه اپ برای جاری ساختن از روی فولدر کامپایل گردیده انجام می‌شود. ولی در گویش های مفسری کد ها به طور خط به خط تعبیر و تفسیر و ایفا میشوند و در جاری ساختن بعدی اپ نیز به همین شکل ادامه می‌یابد.

 
یک کدام از تفاوت های این لهجه ها این میباشد که لهجه مفسر برای ایفا نیاز به یک برنامه مفسر یا این که interpreter دارااست البته گویش کامپایلر فقط یکبار کامپایل گردیده و از آن پس بر روی هر سیستمی قابل انجام است. البته همین نکته این تفاوت را تولید می نماید که، گویش کامپایلر متعلق به سیستم دلیل میباشد، یعنی در حالتی که اعمال گردد که در آن سیستم استدلال کامپایل گردیده باشد و در سیستم برهان های دیگر اعمال نخواهد شد. ولی لهجه مفسر در هر سیستم عاملی که اپلیکیشن مفسر آن وجود داشته باشد اعمال و تعبیروتفسیر میگردد و در واقع متعلق به سیستم استدلال وجود ندارد.
 
دیگر تفاوت این لهجه ها سرعت اعمال و معیار به کارگیری از منابع می باشدو با اعتنا بدین نکته که گویش های Interpreter کد ها را به طور خط به خط تعبیر و جاری ساختن می نمایند، این دستور سبب میشود تا مقدار متعددی از CPU و RAM کامپیوتر مصرف شود و مسلما معین میباشد که سرعت زیر تری نیز خواهد داشت. البته امتیاز کامپایل شدن یکباره ی لهجه های کامپایلر این میباشد که در اعمال های گوناگون مدل خیس بوده و سرعت بهتری خواهند داشت.
 
همین مزیت یک سکو به طور بدون نقص کامپایل شدن گویش های کامپایلر در نصیب مشکل سنجی و رفع ایراد نقص به حساب می‌آید. چون در گویش های مفسر وقتی که اپ خط به خط جاری ساختن می‌شود، در هر بخشی از اپلیکیشن که مشکلی وجود داشته باشد قابل کشف کردن و رفع است ولی در لهجه های Compiler برای رفع یک نقص‌ در کد ها بایستی سورس خویش نرم‌افزار را دوباره بازبانی کرد و غلط را پیدا کرده و اصلاح کرد، که بسیار مشقت بار خیس از لهجه های مفسری است.
 
برای ارزیابی تفاوت کامپایلر و مفسر در آغاز روی هم رفته تفاوت کامپایلر و مفسر رو گزینه چک قرار می دهیم و بعد از آن در قالب 14 آیتم این تفاوتها رو تحلیل میکنیم.